Blog Artikel.

Opstarten na de zomer. Zo doe je dat!

Ieder jaar hetzelfde. Vakantie voorbij, werk eist weer alle aandacht op. En, tsja, tijdens die vakantie met die zon, die zee en die terrasjes aan het strand is de focus op je eigen fitheid aardig verslapt. Herkenbaar?

Tijd dus voor hernieuwde aandacht voor je eigen lijf, je eigen fitheid.

Je weet natuurlijk wat je moet doen. Gezonder eten, meer bewegen. Simpel toch? Ja, het is simpel gezegd. Maar aanzienlijk moeilijker gedaan. Daarom wat tips.

Beeld je iets in!

Wat heel goed kan helpen is om je voor te stellen hoe je je voelt als je straks fit bent. Hoe je zonder hijgen de trappen neemt, hoe je geconcentreerd je werk doet en ’s-avonds niet uitgeblust op de bank schuift maar nog energie hebt voor die wandeling met een vriendin. En hoeveel vrolijker je bent omdat je barst van de energie. En stel je voor hoe je eruit ziet in je favoriete broek, die nu weer past!

Gedaan? Krijg je al zin in die fitte versie van jezelf? Mooi. Hang er nu een planning aan. En maak die realistisch en meetbaar. Bedenk bijvoorbeeld dat je zes weken de tijd neemt en geef jezelf na elke week een cijfer (van 1 tot 10) voor de energie die je na je werk over hebt. Scoor je nu een vijfje? Stel je doel dan bijvoorbeeld op een dikke acht na zes weken.

Doe wat je leuk vindt!

Vervolgens kies je een activiteit die jij leuk vindt. En maak het jezelf gemakkelijk. Als de tennislessen precies op de avond vallen dat je met de kinderen naar voetbal moet, is het beter een andere activiteit te kiezen. Activiteiten die je leuk vindt houd je veel gemakkelijker vol. Komt er niks bij je op dat gemakkelijk te regelen is én leuk? Kies dan iets dat het minst vervelend klinkt, en geeft het een kans. En ik voorspel dat, als je er beter in wordt en je de eerste resultaten (“een 6 1/2 voor energie vandaag”!) merkt, het een stuk leuker wordt! Soms heeft iets gewoon wat meer tijd nodig.

Eet (een beetje) beter!

Kleine aanpassingen in je voeding? Tuurlijk kan je dat. Suikerrijk of calorierijk voedsel geeft je na het eten ervan een vermoeid gevoel. Je herkent dit in-slaap-val-effect vast wel van het op de bank in slaap vallen na het eten van een pizza of hamburger met frites. Dit soort voedsel zorgt voor futloosheid en werkt negatief op je gemoedstoestand. Eet dit soort non fit food dus zo min mogelijk.

En ook gezond eten moet je haalbaar houden om het te kunnen volhouden. Dus begin eens voorzichtig met één dag in de week gewoon gezond te eten. Je weet wel: minimaal twee stuks fruit, twee ons groente en geen snoep/koek/chips. Is misschien lastig, maar ook hier ga je merken dat het gemakkelijker wordt naarmate je het vaker doet én je positieve resultaten meet: “Jaha, toch echt een 7- vandaag!”.

En zo wordt het steeds leuker om te doen en zit je, voor je het weet en ongepland op een 9. 😉

Succes!

Niels

© 2018 - NIELS' FITCLASS PERSONAL TRAINING. ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN.
Webdesign by wpProsites.nl

Privacy Policy